دات نت نیوک

درباره شهرداری

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

من میل دارم که عمل ما یا بیشتر از قولمان باشد یا موافق با قولمان. الان شهرهای ایران، روستاهای ایران، حتی شهر تهران، گرفتار یک کمبودهایی است و بوده است. و این به عهدۀ شهرداریهاست که با کمک مردم ـ البته من می‏دانم که خرابیها این قدر است که شهردار تنها نمی‏تواند، لکن با کمک مردم ـ اقدام بکنند و شهرهای خودشان را، روستاهای اطراف را آباد کنند... . شما شهردارهای محترم باید توجه کنید که امروز شهرهای ایران و دهات و روستاها، همه مال خود ملت است، دیگر مال دیگری نیست، تصرف دیگری نیست. وقتی مال خود ملت شد، خود ملت و خود مردم و خود شهردارها ـ که از ملت هستند ـ باید کوشش کنند در آباد کردن این مملکت. من امیدوارم خداوند تأیید کند همۀ شما را. و در راه خدمت به این کشور و خدمت به اسلام همه موفق باشید. و همۀ ما موفق باشیم در این خدمت ها.

والســــــلام علیکم و رحمة‏اللّه

حضرت امام خمینی(ره)

شهرداری به عنوان سازمانی که سروکارش با مردم است باید روح خدمتگزاری و اخلاص را بیشتر از جاهای دیگر داشته باشد. شهرداری در سه سطح با مردم در ارتباط هست. سطح اول خدمات به مردم، سطح دوم حفظ و توسعه فضای سبز و سوم در سطح فرهنگ. جدای از این سطوح شهرداری باید به سه مؤلفه در سازمان خود توجه لازم بکند. اول مبارزه با فساد در سیستم شهرداری و بافت مدیران شهری، دوم ارتقاء سطح علمی اداره شهر و سوم همکاری با سایر دستگاه‌ها.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

شهر به عنوان يك پديده انسانی، اقليمی و اقتصادی اجتماعی مطرح می شود كه در بستر تاريخ در شرايط معينی متولد و در شرايط خاصی به زندگی خود ادامه می دهد، رشد می كند و تغيير می پذيرد. شهرداری از نظر لغوی از دو كلمه «شهر» و «داری» تشكيل گرديده كه «داري» به معنی اداره و مديريت و «شهر» پس از 1362 به جايی كه دارای شهرداری باشد اطلاق می گرديد. بنابراين از نظر لغوی شهرداری را می توان سازمان اداره شهر دانست و در اصطلاح، شهرداری به واحدی گفته می شود كه به منظور اداره امور محلي و ارائه خدمات عمومی موردنياز شهروندان در يك مركز جمعيتي با خصايص شهری تشكيل می شود. شهرداری ها بر اساس مديريت شهری، ارائه خدمات و رفع نيازمندی های شهروندان تشكيل شده اند و از آنجا كه شهروندان و ساكنان هر محل بيش از سايرين، امكان تشخيص و درک نيازها، امكانات و احتياجات آن شهر يا محل را دارند، لذا می بايست با مشاركت يكديگر و با انتخاب فرد يا افرادی كه مسئوليت رفع اين نيازها را بر عهده می گيرد به تأسيس شهرداری اقدام نمايند. در تعریف شهرداری می توان آن را سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی و مردمی دانست که اداره و مسؤولیت و مدیریت امور شهری را با مجوز دولت و با امکانات مردمی به دست آورده تا به منظور ایجاد و اداره کردن تأسیسات عمومی و وضع و اجرای نظامات شهری و تأمین نیازمندی های مشترک محلی فعالیت کند و هزینه خدماتی را که به آن واگذار گردیده با اسلوبی منطقی و عادلانه بین سکنه شهر و استفاده کنندگان از خدمات تقسیم نماید. و بر اساس ماده 3 قانون شهرداری (مصوب 1334) شهرداري دارای شخصيت حقوقی است. در حقیقت دارای سلسله مراتب سازمانی مستقل، بودجه ‏بندی مستقل و قوانين و مقررات استخدامی مستقل از دولت است. استقلال شخصيت حقوقی شهرداری باعث شده تا شهرداری از جايگاه ويژه ‏ای در بين ساير نهادها و دستگاه ‏های کشور برخوردار باشد و اگر شهرداران و به تبع مردم جايگاه واقعی شهرداری و شورای شهر را بشناسند بسيار بهتر می ‏توانند به مديريت شهر بپردازند.

تنوع وظایف شهرداری ها بسیار زیاد است . لکن در حالت کلی وظایف شهرداری ها را به پنج گروه زیر می توان تقسیم بندی نمود:

  • وظایف عمرانی: مانند احداث خیابانها-معابر-میادین، اعلام نظر نسبت به طرح های جامع و تفضیلی شهری– اعلام نظر در خصوص نقشه های تفکیکی- الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان- الزام به پذیرش نقشه ساختمانی از اعضاء سازمان نظام مهندسی
  • وظایف خدماتی: ایجاد تاسیسات عمومی تنظیف و نگهداری و تسطیح معابر و مجاری آب، تعیین محل هایی مخصوص برای تخلیه زباله، نخاله و فضولات ساختمانی- احداث غسالخانه و آرامستان- پیشگیری از حوادث- پیشگیری از آلودگی محیط زیست
  • وظایف نظارتی و حفاظتی: اجراء آراء کمیسیون ماده 100- صدور پروانه ساختمان- نظارت بر کلیه ابنیه ای که در شهر ایجاد می شود، جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی- حفظ اموال و دارائی شهر- اقامه دعوا علیه اشخاص و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری- حفظ فضای سبز
  • وظایف رفاهی: احداث بناها و ساختمانهای مورد نیاز شهر از قبیل سرویس های بهداشتی- کشتارگاه- بوستان- جلوگیری از سد معابر عمومی
  • مدیریت منابع: بودجه شهرداری- عوارض ساختمان و ترتیب ممیزی و وصول آن- سایر عوارض شهرداری و نقش شهرداری در تعیین ارزش معاملاتی ساختمان ها

منشور اخلاقی کارکنان شهرداری بندر امام خمینی(ره)

  • به موقع در محل کار حضور یافته و در ارتباط با همکاران و ارباب رجوع وقت شناسی را رعایت کرده
  • نسبت به همکاران و مراجعان با خوشرویی و متانت رفتار شود
  • راهنمایی و اطلاعات لازم به طور کامل در اختیار مراجعان قرار گیرد و از سرگردانی آنها جلوگیری شود
  • ارائه خدمات به ارباب رجوع با رعایت عدالت و انصاف و بدون تبعیض (قومی، جنسی، خویشاوندی، مذهبی) صورت گیرد
  • به صحبت ها و خواسته های مراجعان به دقت گوش داده و در پاسخگویی و ارائه خدمات به آنها حداکثر تلاش صورت گیرد
  • انجام وظایف به صورت موثر و کارامد همراه با سرعت و منطبق با قوانین و مقررات سازمانی صورت گیرد
  • از مظاهر فساد اداری نظیر توصیه، سفارش، اخذ هرگونه هدیه غیرمتعارف، وجه نقد خودداری گردد
  • از شایعه سازی، تهمت، غیبت، خبرچینی و هر اقدامی که صمیمیت و اعتقاد کارکنان را تضعیف می کند پرهیز شود
  • از اسراف و مصرف بیهوده امکانات و اموال سازمان جلوگیری شود
  • از اختیارات و قدرت سازمانی استفاده صحیح صورت گیرد
  • اهداف سازمان به طور صحیح درک شود و اهداف فردی با آن همسویی داشته باشد
  • نسبت به حرفه و سازمان مطبوع خود احساس مسولیت داشته باشد
  • قوانین و مقررات سازمانی به طور دقیق رعایت شود
  • از تسلیم مدارک و اسناد به اشخاصی که حق دریافت آن را ندارند خودداری شود